Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2009

Μέχρι το 2015 θα δαπανηθούν 16 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ σε παραγωγικές αναδιαρθρώσεις και νέες πολιτικές. Τέσσερις είναι οι βασικοί άξονες της πολιτικής που θα υλοποιηθεί είτε με την προώθηση νομοθετικών πρωτοβουλιών, είτε με συγκεκριμένες πολιτικές στην αξιοποίηση του ΕΣΠΑ. "Θα εξειδικευθούν αργότερα τα μέτρα" για την Πληροφορική και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση

Χωρίς σαφή εξειδίκευση ανά κλάδο και τομέα πραγματοποιήθηκε χθες η παρουσίαση των κυβερνητικών πρωτοβουλιών για την άμεση αξιοποίηση του ΕΣΠΑ και οι τέσσερις άξονες στρατηγικής ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Ειδικά για τους τομείς της Πληροφορικής και της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης δεν έγινε καμία ειδική η και γενική αναφορά, που να δείχνει έστω και μερικά βασικά στοιχεία πολιτικής στους συγκεκριμένους τομείς. Εκτιμάται ότι σύντομα θα υπάρξουν εξειδικευμένες αναφορές για κλάδους.

Σχετικά για τους άξονες στρατηγικής αναφέρθηκαν τα εξής:

Α) Προωθούνται επενδύσεις και παρέχονται ενισχύσεις για την Ανάπτυξη και τη Βελτίωση της Ανταγωνιστικότητας. Το γενικό χρηματοδοτικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013 είναι 26,2 δισ. για συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη. Στο ΕΣΠΑ για το 2010 το ποσό αυτό ανέρχεται σε 7 δισ. περίπου και οι εθνικοί πόροι για τις δημόσιες επενδύσεις για το 2010 θα είναι 3,350 δισ.

Β) Δίδεται μεγάλη προτεραιότητα στη παροχή ρευστότητας στην αγορά με ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων και στην αναμόρφωση διατάξεων του ΤΕΙΡΕΣΙΑ που θα συζητηθούν στο Υπουργικό Συμβούλιο. Ρυθμίζονται οφειλών υπερχρεωμένων καταναλωτών με πολιτική εγγυήσεων μέσω των προγραμμάτων ΤΕΜΠΜΕ, με προγράμματα στήριξης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και
τη δημιουργία του Ταμείου Αναχρηματοδότησης της Οικονομίας, το οποίο έχει εξαγγελθεί ήδη από τον Πρωθυπουργό στο ΔΕΘ.

Γ) Δημιουργούνται υγιείς προϋποθέσεις και πολιτικές στήριξης του οικογενειακού προϋπολογισμού. Ήδη από τον Υπουργό Οικονομικών τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου, εξαγγέλθηκε το έκτακτο επίδομα αλληλεγγύης και σύντομα θα έχουμε όλες τις διαστάσεις της φορολογικής πολιτικής με παράλληλες Δράσεις για την καταπολέμηση της ακρίβειας, την προώθηση του ανταγωνισμού, την εποπτεία και τον έλεγχο των αγορών και την προστασία καταναλωτή.

Δ) Τέλος λαμβάνονται μέτρα για την αναθέρμανση της Οικονομίας, που αφορούν στην προώθηση θεσμικών αλλαγών για τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα, που ουσιαστικά θα ενισχύσουν τις νέες Δράσεις του ΕΣΠΑ και θα μπορέσουν να επιφέρουν θετικά αποτελέσματα για τις δράσεις
που σχεδιάζονται.

Επιμέρους μέτρα αφορούν στην αξιοποίηση του διαχειριστικού πλαισίου του ΕΣΠΑ και στην απλοποίηση διαδικασιών ίδρυσης αδειοδότησης και λειτουργίας επιχειρήσεων, όπου προετοιμάζεται σχετικό σχέδιο Νόμου, όπως επίσης και στην αναμόρφωση του αναπτυξιακού νόμου. Επίσης γίνονται
αναφορές στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των πολιτικών εξωστρέφειας και της προσέλκυσης επενδύσεων. Προς την κατεύθυνση αυτή σχεδιάζεται μία μεγάλη πολιτική πρωτοβουλία και μία νέα αναπτυξιακή πολιτική κρατικών προμηθειών.

Η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας υποστήριξε ότι υπάρχει κατακερματισμός ενδιάμεσων φορέων και έλλειψη συνεκτικής πολιτικής κρατικών ενισχύσεων. Οπου π.χ στα επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ που αφορούν ενισχύσεις για επιχειρήσεις, επηρεάζονται λόγω
επικαλύψεων και συναρμοδιοτήτων από 7 φορείς. Παρατηρείται χαμηλή απορρόφηση πόρων, καθώς έχουν απορροφηθεί 800 εκατ. ευρώ από το σύνολο των 26,2 δισ. ευρώ της συγχρηματοδοτούμενης δημόσιας δαπάνης ή 3,07% στο τέλος του τρίτου χρόνου υλοποίησης. Τα «έργα γέφυρες» από το Γ'
ΚΠΣ στο ΕΣΠΑ, συνολικού ύψους 6 δισ. ευρώ δεν «περπάτησαν» ενώ έργα «ουρές» όπως λέγονται, ύψους 1,5 δις που δεν είναι επιλέξιμα για το ΕΣΠΑ και θα επιβαρύνουν αναγκαστικά εθνικούς πόρους με την ολοκλήρωσή τους.

Επίσης υπάρχουν εντάξεις έργων που έχουν αξιολογηθεί χωρίς νομικές δεσμεύεις, συνολικού ύψους 2,4 δισ. ευρώ, ενώ υπάρχει σειρά προσκλήσεων και προδημοσιεύσεων έργων, ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες πριν τις εκλογές, χωρίς επαρκή διαβούλευση ή διασφάλιση μίας υγιούς και σταθερής χρηματοδοτικής βάσης. Π.χ. Δύο απ' τα πιο γνωστά προγράμματα, το Πρόγραμμα Ενίσχυσης των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και το «Εξοικονομώ κατ' Οίκον» ήταν δύο προγράμματα τα οποία δεν είχαν τη χρηματοδοτική βάση που έπρεπε.

Τέλος αναφέρονται προσκλήσεις και προδημοσιεύσεις έργων αμφίβολης αναπτυξιακής αποτελεσματικότητας όπως ενδεικτικά το Πρόγραμμα για την ενίσχυση επιστημόνων ελευθέρων επαγγελματιών. Επίσης οι πόροι από τα Περιφερειακά Προγράμματα χρησιμοποιήθηκαν για Τομεακά Προγράμματα που υλοποιούνται κεντρικά. Ολα τα κονδύλια από το σύνολο των ΠΕΠ που αφορούν
στην ανταγωνιστικότητα, υπολείπονται του συνολικού ποσού των 1,50 που είναι το πρόγραμμα για τις μικρομεσαίες. Ταυτόχρονα δεν έχει απλουστευθεί το πολύπλοκο γραφειοκρατικό και συγκεντρωτικό σύστημα διαχείρισης κοινοτικών κονδυλίων, με αποτέλεσμα την έλλειψη αποτελεσματικότητας στην υλοποίηση και στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ. Χρειάστηκαν 140 Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για να
υλοποιηθούν τα έργα ύψους 800 εκατ. ευρώ, δηλαδή μόνο το 1,3% του συνολικού προϋπολογισμού.

Για το 2010 προωθούνται έργα, συνολικής συγχρηματοδοτούμενης δαπάνης 7 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 10,3 δισ. ευρώ έχουν ενταχθεί στον προϋπολογισμό με αύξηση κατά 8,4% σε σχέση με το 2009, έτσι ώστε το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να είναι 4,2% του ΑΕΠ, από 3,9% που ήταν το 2009. Οι συγχρηματοδοτούμενες
δαπάνες ανέρχονται στα 7 δισ. ευρώ με τις οποίες θα στηριχθούν βασικές προτεραιότητες για την Πράσινη Ανάπτυξη και την Ανταγωνιστικότητα της Οικονομίας με νέες πολιτικές, ανακατανομή
δαπανών για παραγωγικές αναδιαρθρώσεις και για νέες επενδύσεις με αιχμή την Πράσινη Ανάπτυξη και την Ανταγωνιστικότητα της Οικονομίας. Επίσης σε Δράσεις, που αφορούν στην Πράσινη Ανάπτυξη για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το περιβάλλον, την υγεία, τον πολιτισμό.
Δράσεις, που αφορούν στην ανταγωνιστικότητα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τον πολιτισμό, τις συνδυασμένες μεταφορές, το θαλάσσιο τουρισμό και την αναβάθμιση των λιμένων. Έργα και δράσεις που αφορούν βεβαίως στην Ηλεκτρονική
Διακυβέρνηση και Καινοτομία.

Θα στηριχθούν πολιτικές για την Πράσινη Ανάπτυξη και την Ανταγωνιστικότητα, με νέες πολιτικές περιφερειακής ανάπτυξης και ολοκληρωμένες αναπτυξιακές παρεμβάσεις. Προωθούνται πολιτικές με
ενιαία δομή παροχής κρατικών ενισχύσεων που θα μειώσουν τον μεγάλο κατακερματισμό αρμοδιοτήτων στους Φορείς που παρέχουν κρατικές ενισχύσεις. Αυτή τη στιγμή μόνο για τον Επενδυτικό Νόμο υπάρχουν πάνω από 2.000 αιτήσεις, οι οποίες δεν έχουν αξιολογηθεί για προγράμματα στο Υπουργείο. Προωθείται νέος Αναπτυξιακός Νόμος για τη στήριξη των παραγωγικών αναδιαρθρώσεων και την Πράσινη Ανάπτυξη, με κριτήρια που έχουν σαφή αναπτυξιακό προσανατολισμό και περιφερειακή εξειδίκευση. Ταυτόχρονα αναμορφώνεται το πλαίσιο διαχείρισης του ΕΣΠΑ 2007 – 2013 με στόχος την πραγματική στήριξη και η ουσιαστική αναβάθμιση
της διαχειριστικής ικανότητας των δικαιούχων του ΕΣΠΑ, ώστε οι πόροι του να διατεθούν στην οικονομία με ευέλικτες και απλές διαδικασίες.
Aπλοποιούνται οι διαδικασίες ένταξης πράξεων με την αναθεώρηση του Νόμου 3614/07 με σκοπό τη μέγιστη επιτάχυνση υλοποίησης των έργων. Καταργείται το δεύτερο στάδιο πιστοποίησης με βάση τα πρότυπα του ΕΛΟΤ για όλα τα τομεακά και περιφερειακά προγράμματα, λαμβάνοντας ειδική
μέριμνα για την ένταξη έργων, στις περιπτώσεις των μικρών νησιών και των ορεινών απομακρυσμένων περιοχών. Παράλληλα καταργούνται 13 αναπτυξιακοί Οργανισμοί στις Περιφέρειες και η «ΝΟΜΟΣ» Α.Ε. Για την ενίσχυση των Επιστημόνων και Ελεύθερων Επαγγελματιών η λήξη υποβολής προτάσεων είναι 30 Νοεμβρίου και θα ενταχθούν σε αυτό το Πρόγραμμα έργα
και δράσεις μέχρι περίπου 70 εκατ. ευρώ ανάλογα με την αξιολόγηση που θα γίνει, με προτεραιότητα όμως στους νέους επαγγελματίες.

Τέλος το πρόγραμμα για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχει δημόσια δαπάνη 1,05 δισ. ευρώ με λήξη υποβολής προτάσεων στις 18/12 σε δυο φάσεις.

Source: http://www.ictplus.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου